Przywództwo to mobilizowanie innych do wspólnego wysiłku. To nie – jak błędnie zakładano w latach 90-tych – wrodzona charyzma, a raczej zestaw określonych kompetencji społecznych i konkretnych zachowań menedżera-przywódcy.
Mit „znającego się na wszystkim” i „wszechwiedzącego” prezesa nie znajduje już we współczesnym świecie zastosowania. Obecnie, w coraz większym stopniu organizacje zawdzięczają swoje sukcesy zespołom, a coraz rzadziej – pojedynczym osobom.
Współczesne przywództwo to umiejętność nakreślenia wizji, inspirowania i organizowania ludzi, którzy tę wizję chcą i potrafią realizować, a przede wszystkim inicjowanie korzystnej zmiany. Współczesne przywództwo to przede wszystkim interakcje z innymi ludźmi w organizacji budowane w oparciu o samoświadomość i spójność lidera.
Złożoność współczesnego świata biznesu i mnogość informacji, jakie docierają do nas każdego dnia sprawiają, że coraz trudniej jest w pojedynkę wyczuć, zrozumieć i wdrożyć wszystkie zmiany. W coraz większym stopniu sukces organizacji zależy od spójności zespołów. Coraz częściej mówi się o kolektywnym przywództwie będącym warunkiem nie tylko sukcesu, ale przetrwania organizacji. Rola zespołów w organizacjach rośnie z roku na rok.
Jednocześnie, w obecnych warunkach dyskusja o zaangażowaniu pracowników przestała być przywilejem tych firm, które mają na to czas a jest koniecznością dla tych firm, które chcą odnieść sukces. Rozmowa o zaangażowaniu, to przede wszystkim rozmowa o skuteczności i efektywności biznesowej, czyli o tym, jak w miękki sposób doprowadzić do twardych wyników.
Liderzy w organizacjach często wskazują na to, że skuteczność ich działań rośnie, gdy swoje decyzje mogą skonfrontować z opiniami innych. Chcą podejmować najlepsze możliwe decyzje, jednak nie zawsze mogą przedyskutować swoje pomysły z zespołem lub osobami z firmy. Są tematy, z którymi „lider jest sam…”.
Może się tak zdarzyć na przykład gdy menedżer:
-
potrzebuje wsparcia i dyskusji, jakich z różnych względów nie może uzyskać w swoim zespołach
-
chce poufnie opracować i przedyskutować różne warianty swoich działań;
-
funkcjonuje w warunkach wysokich wymagań i ograniczonych zasobów.